„Kompozyty” powstały na specjalnie zamówienie Warszawskiej Opery Kameralnej w celu uświetnienia 60-lecia istnienia tej sceny. Jak sam o nich mówi Leszek Możdżer – kompozyt jest zbiorem różnych elementów, tworzących jedną, spójną całość. Podczas koncertu artysta wprowadzał publiczność w tajniki związane z powstaniem nowego materiału. Jak sam przyznał, największym problemem było napisanie, do zaimprowizowanej partii fortepianu, partii dla orkiestry. „Widzicie państwo, dla mnie nie jest żadnym problemem, żeby coś zaimprowizować, problem w tym, że nie potrafię tego powtórzyć” zwierzał się muzyk w trakcie pogawędki z publicznością. Z arcytrudnego zadania napisania poszczególnych partytur znakomicie wywiązał się dyrygent Musicae Antiquae Varsoviense — Marcin Sempoliński, wzbogacając możdżerowskie partie o elementy, których muzyk, jak sam przyznał, w ogóle się nie spodziewał. Powstała cudownie lekka, optymistyczna i stylistycznie przejrzysta kompozycja, z genialnie napisaną partią smyczkową. Innym utworem po raz pierwszy granym na scenie Basenu Artystycznego była „Ballada dla Larsa” („Ballad for Lars”), którą Możdżer skomponował w hołdzie dla swojego przyjaciela – Larsa Danielssona.