ROZBUDOWA METRA

Po 25 latach od uruchomienia pierwszego odcinka metra, nikt w Warszawie nie ma wątpliwości o celowości powstania tego środka komunikacji publicznej. Z tym większym zaciekawieniem obserwujmy postępy prac na ciągle rozbudowującej się II linii. 

Na dowód tego, że niektórzy warszawiacy ze sceptycyzmem podchodzili do tej inwestycji w chwili jej rozpoczynania, przytoczę jedno zdanie komentarza mojego kolegi inżyniera, z którym pracowałem w PKiN. Powiedział on, że wzorując się na zachodzie „chcemy ludzi wpuścić pod ziemię niczym krety”. Taki staroświecki styl myślenia z pewnością jest już historią. 

Budowa drugiej linii metra różni się zasadniczo pod względem technologicznym od tego, jak powstawała pierwsza linia. Jest to zupełny przełom. Przypomnę, że drążenie tuneli na pierwszej linii postępowało z szybkością zaledwie 2 metrów na dobę. Obecne, nowoczesne tarcze robią to wręcz ekspresowo, bo ponad 20 metrów dziennie. Najtrudniejszym, jak dotąd, był centralny odcinek drugiej linii, przejście pod Wisłą, awaria wodna na budowie stacji CN Kopernika, zagrożenie budynków na Świętokrzyskiej. Te zdarzenia opóźniły oddanie centralnego odcinka o blisko dwa lata. 

Obecnie rozbudowa linii M2 trwa jednocześnie na krańcu wschodnio-północnym oraz zachodnim. Praski odcinek to budowa 3 stacji: Zacisze, Kondratowicza i Bródno. Odcinek zachodni na terenie Bemowa, to prace przy stacjach Ulrychów i Powstańców Śląskich. 

Na oddanym do użytku 4 kwietnia wolskim odcinku tarcze posuwały się od 18 do rekordowych 36 metrów na dobę (przy średniej - 22 metry). Dodam, że tarcze otrzymały dźwięczne żeńskie imiona. I tak tunele na odcinku zachodnim drążą Krystyna i Elisabetta. 

Odcinek wschodni drążą tarcze Anna i Maria. Wydarzeniem ostatnich dni było przebicie się tarczy Maria na stację Kondratowicza. Pokonała ona odcinek ze stacji Bródno długości 919,5 m, a cała trasa do stacji Trocka to 2908 m. Sąsiedni tunel będzie niebawem drążyć tarcza Anna. Ciekawą wizualizację tarcz odcinka wschodniego pokazuje strona warszawskiego Metra, w każdy piątek aktualizowane jest położenie tarcz i postęp prac. 

Trzymamy kciuki za budowniczych metra i czekamy na kolejne pomyślne wiadomości z placów budowy. 

Franciszek Trynka

17 czerwca 2020 roku
Fot. sabi.sabinachyla
Copyright ©2020 Warszawa Express, All Rights Reserved.
Przygotowanie strony: Sławomir Chodorski
Liczba odwiedzin: 191191