SZANSA NA „NOWY” KANAŁ ŻERAŃSKI 

Zaprezentowano nową propozycję zagospodarowania terenu Kanału Żerańskiego łączącego Wisłę z Zalewem Zegrzyńskim. 

Autorem projektu jest Grzegorz Pazyrski, który razem z mieszkańcami chce stworzyć jeden z największych, najdłuższych i najlepiej zagospodarowanych terenów rekreacyjnych w Warszawie. W petycji, jaką zamieścił w sieci, proponuje, by na całej długości kanału od Wisły do Zegrza stworzyć wielofunkcyjną rekreacyjną przestrzeń, której głównym elementem byłaby bez mała 20-kilometrowa ścieżka rowerowa. 

„To może być najpiękniejszy rekreacyjny teren Warszawy! Teren bezpiecznej rekreacji (nie wzdłuż ruchliwych ulic) dla tysięcy biegaczy, rowerzystów, rodzin z dziećmi, wędkarzy i miłośników naturalnej zieleni czy nordic walking, z miejscami do grillowania, pomostami dla wędkarzy, elementami siłowni, placami zabaw dla dzieci i ławkami do wypoczynku”. 

Projekt zakłada połączenie prawobrzeżnej ścieżki rekreacyjnej biegnącej nad kanałem z naturalnymi terenami zielonymi wzdłuż jego północnego brzegu. Ścieżka miałaby powstać wzdłuż wschodniego brzegu kanału do ulicy Kobiałki i dalej, po przekroczeniu mostku, zachodnim brzegiem aż do Zegrza, przez Stanisławów Pierwszy. 

Niemal na całej długości kanału, jeszcze kilkanaście lat temu, biegł szlak rowerowy, jednakże przez zaniedbania władz dzienicy Białołęka szlak został zaniedbany i całkowicie zniknął z trasy nad kanałem w granicach Białołeki. Na dalszym odcinku już za granicą Warszawy w Kobiałce biegnie szlak zadbany i regularnie konserowany przez Gmine Nieporęt. Istniejący szlak czerwony doprowadza nas nad Zalew Zegrzyński, a po drodze łączy się innymi szlakami Powiatu Legionowiskiego.

Po to, by pomysł miał szansę na realizację, należy w pierwszej kolejności zmienić plany zagospodarowania dla tych terenów. Chodzi głównie o pozostawienie jako drogi wewnętrznej, przeznaczonej tylko dla mieszkańców, ulicy Białołęckiej na odcinku między ulicą Ketlinga a ulicą Kobiałki. Plan zagospodarowania tego obszaru zakładałby również powstanie na tym odcinku 6-metrowego pasa drogi rekreacyjno-rowerowej, oddzielonej od kanału ścianką zieleni, oraz zakaz budowy bloków i osiedli. Grzegorz Pazyrski proponuje również, by do projektu „wciągnąć” klub sportowy „Spójnia Warszawa”, którego tereny są usytuowane nad kanałem. Historia Kanału Żerańskiego swoimi korzeniami sięga XVII wieku. Wówczas król Zygmunt III Waza nakazał budowę kanału, który zapobiegałby powodziom zagrażającym królewskiemu dworowi w Nieporęcie. Korytarz wodny, nazwany Kanałem Królewskim, miał odprowadzać do Wisły wody z rzeki Długiej. A ponieważ Długa wpada do kanału przy ulicy Kobiałki, oznacza to, że Kanał Królewski powstał w miejscu dzisiejszego północnego odcinka Kanału Żerańskiego. W 1910 roku powstała koncepcja połączenia Wisły z Bugiem. Plan zakładał skanalizowanie Bugu na odcinku do Brześcia do Małkini. Od Małkini do Warszawy miał zostać wybudowany kanał o długości 90 km, który skracałby drogę wodną między Bugiem a Wisłą o ok. 40 km. Projekt zaakceptowano w formie trasy wodnej Żerań-Zegrze. Przed II wojną światową wybudowano zaledwie krótki odcinek na Żeraniu (2,5 km), który służył odprowadzaniu wody z Kanału Bródnowskiego. Zasadnicze prace ruszyły dopiero po wojnie. Kanał otworzono w 1963 roku, po spiętrzeniu wody Jeziora Zegrzyńskiego zaporą w Dębem na Narwi. Kanał długości 17,3 km rozpoczyna się na Żeraniu, gdzie znajduje się oddzielająca go od Wisły śluza im. T. Tillingera, biegnie przez port na Żeraniu, Żerań wsch. i Białołękę. W Nieporęcie wpada do Jeziora Zegrzyńskiego.
Magdalena Kuc
Fot. Sabina Chyla

22 listopada 2020 roku
Copyright ©2020 Warszawa Express, All Rights Reserved.
Przygotowanie strony: Sławomir Chodorski
Sed pede ullamcorper amet ullamcorper primis, nam pretium suspendisse neque, a phasellus sit pulvinar vel integer.
Liczba odwiedzin: 359848