Na stołecznych ścieżkach rowerowych pojawiły się nowe urządzenia sugerujące cyklistom, z jaką prędkością powinni się przemieszczać, chcąc trafić na „zieloną falę”.
Pierwsze tego typu prototypowe urządzenie zostało zamontowane w zeszłym roku na skrzyżowaniu ulic Okopowej i Anielewicza, kolejne w marcu tego roku.
Projekt powstał przy współpracy stołecznych drogowców z firmą Siemens Polska, która rozbudowuje miejski system sterowania ruchem.
Totem ma postać grafitowego słupa. Jego wnętrze zostało wyposażone w radar, który mierzy prędkość, z jaką poruszają się cykliści. Zebrane przez radar informacje są następnie przekazywane do sterownika sygnalizacji świetlnej, który ustala czy na danym odcinku płynny przejazd jest możliwy. Następnie informacja z instrukcją dla rowerzysty zostaje wysłana do totemu i w przestrzeni miejskiej pojawia się w formie komunikatu głosowego w języku polskim i angielskim. Poszczególnym komunikatom towarzyszą różnokolorowe symbole syrenek: syrenka w kolorze niebieskim to znak, że rowerzysta może przyśpieszyć, kolor żółty sygnalizuje konieczność zwolnienia tempa jazdy, zielony – utrzymania tempa. Czerwona syrenka to znak, że nie przejedziemy skrzyżowania na zielonym świetle i będziemy musieli się zatrzymać.
Totemy spotkamy w odległości 150 metrów od skrzyżowania, na całej długości odcinka trasy od Okopowej do Towarowej (z pominięciem Kercelaka), na ulicy Świętokrzyskiej, między rondem ONZ a Mazowiecką, na Wisłostradzie – rejon skrzyżowania z ul. Sanguszki i z ul. Wenedów, na Czerniakowskiej, w rejonie Bartyckiej i al. Polski Walczącej, na Powsińskiej i Wiertniczej, aż do samego Wilanowa, oraz wzdłuż ulicy Szaserów na Grochowie.
Docelowo w stolicy mają zostać zamontowane 53 totemy.
„Znaki pokazują, jaki należy przyjąć styl jazdy, by w miarę możliwości płynnie przejechać na najbliższym skrzyżowaniu oraz oszczędnie gospodarować siłami. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce. Nasza technologia poprawi bezpieczeństwo i komfort jazdy rowerzystów” – tłumaczy Dariusz Obcowski, dyrektor pionu ITS w Siemens Mobility.
Magdalena Kuc
16 września 2020 roku