MASECKI I JANAS NA DZIEDZIŃCU KULTURY

Ruszyła 3. edycja Dziedzińca Kultury. Było to pierwsze spotkanie z udziałem publiczności. 

Tegoroczny cykl letnich spotkań z kulturą organizowanych przez Narodowe Centrum Kultury na dziedzińcu Ministerstwa Kultury na Krakowskim Przedmieściu odbywa się pod znakiem mistrzów. Spotkanie zostało podzielone na dwie części. 

Jako pierwszy wystąpił pianista, aranżer, kompozytor, jazzman — Marcin Masecki. Podczas koncertu przybliżył kompozycje jednego z najbardziej oryginalnych muzyków jazzowych - Theloniousa Monka. Spotkanie rozpoczęło się krótkim wstępem poświęconym sytuacji muzyków jazzowych po drugiej wojnie światowej. Masecki opowiedział o okolicznościach powstania stylu „bebop”, którego Monk wraz z Charliem Parkerem i Dizzym Gillespiem, był prekursorem. Pierwszym utworem był utwór „Bye – ya” nagrany przez Monka w 1962 roku. Kolejny, genialny „Brilliant Corners” z płyty o tym samym tytule, wirtuozersko zagrany przez Maseckiego, zgromadzoną publiczność wprawił w niemałą konsternację, dokładnie taką, w jaką popadli muzycy nagrywający z Monkiem utwór w 1956 roku. „Brilliant Corners” nagrywany był 25 razy, a saksofonista Ernie Henry przeszedł lekkie załamanie nerwowe, ze względu na fakt, że kawałek charakteryzuje się krótkimi, skocznymi frazami melodycznymi, swobodą interpretacji i ma bardzo trudną rytmikę. Kolejny numer „Epistrofy” z 1957 roku, pomimo bardzo trudnych warunków pogodowych (w trakcie spotkania zerwała się burza z silnymi wiatrem i wyładowaniami atmosferycznymi), wzbudził entuzjazm słuchaczy. Tę część spotkania Masecki zakończył balladowym „Ugly beauty”. 

Marcin Masecki jest absolwentem Berklee College of Music w Bostonie, najlepszej uczelni jazzowej w USA. Z jazzem związany jest od dziecka. W świat muzyki wprowadził go ojciec – klarnecista i babcia – pianistka. Jeszcze podczas nauki w szkole muzycznej na Bednarskiej dołączył do muzycznej formacji Alchemik, z którą zdobył główną nagrodę na festiwalu Jazz Hoeilaart w Brukseli, gdzie został wyróżniony także jako najlepszy solista. W 1988 roku wraz z Andrzejem Jagodzińskim nagrał płytę „Tribute to Marek & Wacek”. Z Jagodzińskim spotkał się ponownie w 2000 roku podczas prac przy płycie „Gdzie są filmy z tamtych lat”. Związany jest z warszawską sceną muzyki alternatywnej. Gra koncerty solowe, bierze udział w różnego rodzaju formacjach i projektach muzycznych. Współpracował m.in. z Tomaszem Stańko, Michałem Urbaniakiem, Zbigniewem Wegehauptem. W 2005 roku zdobył pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistów Jazzowych w Moskwie. Skomponował i opracował muzykę do filmu „Zimna Wojna”. Od 2017 roku mieszka z rodziną w Berlinie. 

Podczas drugiej części spotkania, z utworami własnej kompozycji wystąpił wirtuoz akordeonu cyfrowego – Paweł Janas. Najwytrwalszym słuchaczom (nad Warszawą szalała ciągle ulewa) przybliżył utwory z wydanej dwa lata temu płyty Buttonhacker. Mogliśmy usłyszeć takie kompozycje, jak „Landscapes”, „Hyper” , „Moon Spice” oraz „Virus”. Cudowne dźwięki akordeonu wdarły się w burzę i wprowadziły słuchaczy w nostalgiczny nastrój. Janas swoją muzykę tworzy, czerpiąc z różnych stylów. Jego kompozycje zawierają elementy muzyki popowej, funkowej, a ze względu na złożoną konstrukcję bliskie są muzyce filmowej. Janas za pomocą akordeonu wyczarowywał muzyczne obrazy, przenosząc zasłuchanych widzów w świat fantazji i bajek. Tę część spotkania muzyk zakończył utworem pt. „Virus”. 

Paweł Janas jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Tajniki gry na akordeonie zgłębiał w klasie prof. Jerzego Jurka oraz prof. Klaudiusza Barana. W roku akademickim 2011/2012 kontynuował naukę w klasie prof. Grzegorza Stopy w Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt w Wiedniu. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród, w tym może poszczycić się tytułem mistrza świata w grze na akordeonie cyfrowym Roland. Koncertował w większości krajów Europy, w USA i Chinach, oraz brał udział w najważniejszych festiwalach muzycznych. Od 2009 roku współpacuje z firmą Rolad, która produkuje akordeony cyfrowe. Od 2013 roku jest członkiem formacji Hashtag Ensemble grającej muzykę współczesną i improwizowaną. 

Magdalena Kuc 

11 lipca 2020 roku
Fot. Magdalena Kuc
Copyright ©2020 Warszawa Express, All Rights Reserved.
Przygotowanie strony: Sławomir Chodorski
Liczba odwiedzin: 260765